Byron bay

Igår lyckades jag komma upp på brädan OCH bränna mig på en manet. Inatt satt vi oss på en buss till Byron bay! Klockan är 13.35 här och det är strålande sol! Har även fått lite magproblem på vägen. Magknip som kommer och går... Mår även lite illa så det suger. Ikväll ska brudarna ut, jag får se om jag hakar på eller om jag blir kvar på hostelet med några andra svenskar. Nu ska vi gå och handla mat! Tänkte byta ut min pasta ketchup till något mer exotiskt idag.

MOJOSIURF

Igårnatt anlände vi till surfcampen. Är en kamp som ligger i bushen typ.. Men det är jävligt soft här! Hade vår första surflektion idag och det gick sådär. Taggar för nya tag imorgon! Annars rullar livet på här! Imorgon natt åker vi vidare upp till Byron bay! Kommer bli så nice!!

~

Livet rullar på här och jag har knappt någon tid att blogga! Bjuder på några bilder så länge!

Last night

Igår drog vi vår första utgång här i Sydney! Vi började föra på hostelet sedan gick vi till nattklubben vid 22 för att få gratis inträde och en gratis drink. Drack upp den och sedan gick vi tillbaka till hostelet och förade mer! Hade jävligt kul! En kompis från oslo kom också över! Idag har vi däremot legat tokbakis i sängarna.. Idag ska vi kanske ut och äta och se på operan och Hyde park! Haadee

Framme

DÅ var vi äntligen framme i Sydney! Flygningen gick bra. Tog ca 9 h från Malaysia! Nu väntar vi in Malin på flygplatsen, hennes flyg vart lite försenat. När vi gick igenom säkerhetskontrollen fick vi lägga ut alla väskor på golvet och det kom en hund och sniffade och nervös som man är kläcker jag till Mia "cool hund" så polisen frågar mig vad jag säger? "Ööeöeeh cool" sa jag och pekade på hunden. Haha orkar inte!! Nästa uppdrag är att hitta rätt till vårt hostel. Ska bli kul att dela rum med 13 andra personer, eller inte! Men är man backpacker så är man! Just nu är klockan 08.45 här. Så det vart bara 3 eller 4 timmars skillnad från Thailand så det är skönt! Men nu ska vi leta rätt på Mallz! Köpte förövrigt en adapter till min iPad så jag kan föra över bilder från min systemkamera (som jag inte kan fots med) sö blir förmodligen lite bättre bilder här hädanefter! Hejdå

MOT AUSTRALIEN

Hej! Nu har jag och Mia nyss mellanlandat i Malaysia! Kl 19.25 lokal tid går vårt flyg till Sydney! Eftersom Malin bokade resan senare än oss så flyger hon med ett annat bolag ensam. Just nu är jag lite pirrig! Ska bli så kul att åka till Australien men samtidigt läskigt. Som ni första vet så är min engelska rätt bedrövlig..... Men det kan inte annat än at bli bättre! Vi var nyss in på Victoria secret här på taxfreen och jag köpte en splash som heter tease om jag inte minns fel. Luktar sjukt gott!! Nu måste jag spara på batteriet så det räcker hela flygningen. (Verkar inte finnas uttag på flygplatsen som passar) ha det bra!

Dag 11- vårt hostel i Bangkok

Hej! Idag lämnade vi koh samet för att ta oss vidare till Bangkok för en dags shopping innan vi åker till Australien. Båt och bussresan hit gick bra. Vi checkade in på första bästa hostel på kohsanroad. Vilket inte visade sig vara i högsta kvalitet. Vi bor granne med alla uteställen vilket innebär att vi vaggas in till partymusik nu när vi ska sova. Balkongdörren går inte att stänga helt. Vi bor i ett rum i en korridor, ser ut som ett litet fängelse. Madrasserna är lika hårda som massagebänkarna i Thailand=inte skönt. Såg en myra under madrassen när vi kom hit idag. Vilket inte visade sig vara den ända. Vi har genensam toalett med resten av alla som bor här och där kryllar det av kryp på väggarna... Förövrigt finns det inte eluttag på rummet, det finns bara nere i "receptionen" och det kostar 10 bath. Vårt rum kostar 150 bath per person. Tänkte att ni skulle få se lite bilder!

Toan utan spolknapp

Duschen (två vanliga slangar på olika höjder)

Fläkten som är ovanför dubbelsängen som jag och Malin sover i

Såhör stort är rummet ca

Idag när jag skulle slänga papper i sopkorgen vid ingången av hostelet så hoppade det ut en stor råtta från påsen, aldrig sett en stor råtta i hela mitt liv! Jag blev så rädd att jag kissade på mig lite.... Undra hur jag ska klara av Australiens alla djur hehe..

Ja, det var väl allt om boendet. Nu ska jag försöka sova till partyhitz på högsta volym. Godnatt people!

Dag 10

Hej hallå! Imorse blev det löpning ca 4 km och gym. Därefter åt jag en välförtjänt frukost på Sawasdee som jag dessvärre inte orkade äta upp. Efter frukosten gick vi ner till stranden. Fram mot eftermiddagen gjorde jag en fotscrub som förövrigt knappt märks...

Mina ben är typ större än thailändaren😅

Ikväll käkade vi på stranden och såg på eldshow! Passade även på att ta en näst sista massage! Imorgon checkar vi ut från Runa Runa och beger oss till Bangkok för en dags shopping innan vi anländer till Australien!!! Woooop woooop!! Nu ska jag sova! Nighty!

Dag 9

Halla bloggen! Idag har vi gjort samma sak som vi har gjort resterande dagar. Eller vi invigde vår första chipspåse idag efter stranden!! =ätit frukost på favvostället-hängt på stranden-ätit chips på balkongen-tagit massage-ätit middag.

Idag anlände även Malins väninna Lisa och hennes kompis Hanna till ön. Så vi har hängt med dom med!

Massagen var SÅDÄR. Tog Thai/oilmassage men det kändes knappt något men massören var så söt så dricksade henne hela 50 bath (10 spänn)

Just det, invigde även duschslangen idag på toabesöket. Det kändes märkligt.

Nu ska jag surra med brudarna! Snakkes

Dag 7

Dag sju är nådd och jag börjar redan bli less på att blogga.. Så bli inte förvånade om det kanske inte dyker upp något inlägg här någon dag! Idag hyrde vi moppar och åkte runt lite på ön och såg på solnedgången. Malin startade turen med att köra ner i diket och jag körde på fel sida av vägen tills Mia skrek till mig. Vi hade även lite beslutångest vid en korsning om vilken väg vi skulle åka tills bilarna bakom började tuta, då var det bara att lägga sig på gasen och ta första bästa sväng! Lol. Annars då? Åt äcklig mat idag. Försöker även minska matsäcken så man har råd att leva i aussie. Det går sådär. Eller ja, deg går inte alls! Nu är klockan 21.40 i thailändsk tid och jomama ligger redan nerbäddade i sina sängar. Livet med rehab på ön går förövrigt bättre än vad jag trodde att det skulle gå. Ingen droppe alkohol än. Men däremot har jag hittat min nya favoritchoklad som heter Hershey's som är vit choklad med cookies i, den ser ut såhär:

Imorgon ska vi på frukostbuffé, den kostar 270 bath och det finns huuuur mycket som helst att välja på. Så det ska bli gött!!

Nu ska jag borsta gaddarna och lägga mig! Haaaa deeee

Massage

Ja som sagt så tar vi massage nästan varje dag här och det börjar kännas i ryggen... Måste tagga ner med massagen egentligen men det är ju så jäkla skönt!! Vi fick ett eget rum med tre madrasser på golvet idag. Det ända negativa var väl att thailändarna snackade halva massagen så jag hade svårt att slappna av.. Imorgon ska vi hyra moppar och åka runt ön, det ska bli kul!! Men nu ska jag sova! Nightyy

Dag 6

Sov riktigt dåligt inatt med men krigade mig upp ur sängen när klockan ringde. Har fortfarande ont i halsen men idag trotsade jag det och joggade 2,6 km och körde lite styrka på det. Köpte även kamillosan igår som tydligen ska vara bra för halsen. Så vi får väl hålla tummarna att det blir bättre.... Nu blir det käk och sedan massage! Jag ska nog äta min favoriträtt ikväll, masaman curry! Mummmmms!!!!

Dag 5

Ja som ni ser är underhållningsnivån på topp här i Thai! Skrattar så jag nästan får ont i magen varje dag. Ikväll skippade vi massagen och körde på en godis och filmkväll istället! Riktigt göttans! Synd bara att jag hatar att se på film så såg inte ens halvs innan jag la mig i min egna säng och pysslade med annat! Nu ska jag borsta gaddarna och tagga inför morgondagens pressning i solen 😎🍍 nightyyy!!!

Vårt boende

Tjena! Tänkte att ni kanske ville se hur vi bor som här i Thai! Ändå rätt fräscht med tanke på priset. Det ända negativa är vattnet som är gult... Men vi tror att det är så på hela ön. Eller vi hoppas det iallafall.. Hehe!! Känns inte som att man blir helt ren;) vi har även en rätt hyfsad balkong som jag inte orkade ta kort på! Så med andra ord, runa runa levererar! Om ni har planer att åka till Koh Samet så rekommenderar jag Er att bo på detta place om ni ska bo billigt och prisvärt!! Det var allt från Thai! Tjing Tjong

Dag 4

Godmorgon alla! Sitter just nu på vårt favvohak bredvid vårt boende och äter frukost. Jag tryckte samma goda yoghurt m müsli och färsk frukt som jag åt igår och Mia äter en pad thai! Livet rullar på här nere och man börjar vänjas med att ha det såhär bra hehe. Igår tog vi massage, för mig och Malin blev det fot och rygg/huvud och för Mia blev det en oljemassage. Idag ska jag nog ta en aloveramassage med tanke på att jag har bränt mig lite på bröstet och ryggen.  Nu ska vi äta upp och sedan gå ner på stranden! Hoppas ni har det bra där hemma i snöstormen ;) kram!

Strandträning

Benböj

Armhävningar/bröstpress

Plankan med klapp

I brist på annat passar vi på att utnyttja playan och vår egen kroppsvikt för att träna lite 😅 svettigt var det!! Körde även lite situps! Nu håller jag tummarna för att jag ska vara helt på hugget imorgon eller i övermorgon så jag kan löpa intervaller! Längesedan nu!
Nu ska jag äta pannkaka med nutella😍😍😍 C yaaa

Mår

Ligger på playan och mår som vanligt hehe!!! Solen skiner och det är bra väder, vilket det har varit sedan vi kom hit! Vattnet är i perfekt temperatur, inte för kallt och inte för varmt!
Det är sjukt vilken skillnad det är på priserna här nede på stranden jämfört med uppe vid gatorna. Det skiljer nästan dubbelt så mycket 😁😁 tur det är så billigt här ändå så att det inte spelar någon roll! Vi älskar denna ö och vi har bestämt oss för att stanna 5 nätter extra än vad som var tänkt. Vi känner inte för att backpacka runt i Thailand då vi ändå ska resa runt så mycket i Australien! Så vi blir kvar på Runa Runa tills den 18e! Nu ska jag bada lite! (PS jag har bränt mig idag ds) Tjingeling!

Dag 3

Godmorgon alla! Sovit gott? Det har inte vi iallafall. Vi alla tre har sovit dåligt inatt. Jag och Maria vaknade två inatt och kunde inte somna om på ett tag. Precis när man höll på att somna så började ett antal hundar att skälla och höll på med det ett antal timmar. Vaknade igen vid 7 tiden och då drog vi ut på en pw/springtur. Jag och Malin gick och kollade in en strand som vi inte har varit på som heter ao prao medans Maria löpte en annan tur! Därefter åt vi frukost på ett ställe nära vårt hotell. Jag åt det som är på bilden ovan, svingott och svinbilligt!! Endast 16 svenska kronor!
Nu ska vi ut och käka! Xoxooo

Selfiestick

Idag följde Selfiesticken med på playan, herregud vad kul det var! Gått två dagar här på ön nu. Underbart ställe där stranden ser ut som kokosmjöl. Maten här är väldigt billig, du kan få en Fried rice med kyckling eller en red curry för 60 bath som motsvarar ca 15 kr!

Avnjöt oss en timmes massage alldeles nyss för 60 kr 😎
Nu blir det kortspel och mys!

Dag 2

Välutvilade så vaknade vi 06 imorse efter många timmars sömn. Klev upp och gav oss ut på en PW. Spurtiga Mia sprang och jag och Malin gick. När vi kom hem körde jag ett litet kortarete träningspass för dem med hög puls. Ca 7 övningar med 45 SEK jobbning och 15 vila två varv. Min hals är fortfarande åt helvete, är riktigt less på att vara sjuk nu!!! Hoppas jag blir helt frisk snart så jag också kan träna! Åt förövrigt min första banan på 15 år idag. Det var inte så gott.. Men måste lära mig 😁😁 den var sjukt liten, ca 7 cm haha! Nu blir det playan TJARÅÅ

Framme i Thailand

Taggade brudar som väntar att få gå på planet med selfiesticken😅

Efter en lång resa så är vi äntligen framme i Thailand. Vi alla valde att dygnaninnan resan för att kunna sova på planet. Det ångrade vi ganska snabbt då vi knappt kunde sova på planet. I övrigt gick flygningen bra. Vi reste med Norweigen och deras nya flyg Dreamliner. Flygningen tog ca 10-11 h.

Selfiesticken var även med på planet 😂
När vi kom fram var klockan 04.00 i Thailändsk tid. Vi hade ingen aning om hur vi skulle komma till koh samet där vi hade bokat de första nätterna. Vi fick höra att vi skulle köpa biljetter vid ett stånd på flygplatsen så vi väntade i ca 2-3 timmar innan ståndet hade öppnat. När vi kommer dit och ska köpa biljetterna så visar det sig att det inte gick, de hänvisade oss att ta taxi till busstationen och därifrån ta en buss på 3 h till piren. Taxichauffören lyckades lura på oss att ta taxi dit för det skulle bara ta 1,5 h. Det tyckte vi lät bra så vi körde på det. Vilket jag och Malin ångrade ganska fort när chauffören låtsades som att han körde tv-spel med de andra bilarna i en trefilsväg med farten 140 km/h och då kan ni tänka er detta utan bilbälten...... Trodde fan att vi skulle dö ett antal X....

Chilling in the car lol

När vi kom fram till piren var alla kissnödiga så vi betalde 5 bath var för att få gå på toa. Toan var ett hål ner i marken hemma hos en familj. Fan vad dom drog in cash på det!! Båtresan till koh samet tog ca 40 minuter och även den gick bra!
Nöjda tjejer på båten

När vi kom fram till Koh Samet var klockan ca 11. Vi checkade in på vårt hotell Runa Runa och drog direkt till stranden. Var där till ca 15 sedan drog vi hem och sov till 06.00.. Nu ska vi ut på en PW och checka ön lite!
Ha en fin dag! För det ska vi ;)

Avfärd!

Somnade 2 och vaknade 4. Alltså två timmars sömn inatt. Har legat med
resfeber hela natten... Flygningen mellan Midlanda till Arlanda gick bra och jag hoppas att den till Thailand går lika bra. Flyget går om 3 timmar så vi har god tid på oss att äta frukost och strosa runt :)

Pappa skjutsade mig till Midlanda imorse. Det var riktigt jobbigt att vinka han hejdå. Det blev lite gråtkalas. Världens bästa pappa!!

1 dag

1 dag kvar tills avfärd nu. Sa hejdå till Hanne idag och fick en liten rese goodiebag av henne, hur gulligt?! Hon vet verkligen vad jag gillar! Känns riktigt jobbigt faktiskt att behöva vinka av alla nära och kära speciellt när jag inte vet hur länge jag kommer att vara borta. Nu måste jag packa det sista och umgås med familjen! Kraaam

5 Januari

Idag skulle du bli 27 år min fina farbror. Men du blev bara 19. Jag önskar så innerligt att jag hade fått fira dig idag och sjunga för dig. Men istället får änglarna där ovan göra det. Livet är så jävla orättvist så jag vill spy ibland. Att drogerna skulle få vinna över dig, ta över din kropp. Det gör ont i mig. En gång för flera år sedan fick jag höra "Är du glad Josefin, så är Ayhan glad". Det "mottot" har hjälpt mig så många gånger från det som tyngt ner mig. Idag ska jag skratta och ha kul, för Dig! Grattis på födelsedagen fina du!

3 days left

PACKNING
Japppp då var jag igång med packningen. Väldigt svårt att anpassa när man endast ska leva i en ryggsäck. Packar jag för lite eller packar jag för mycket? Har jag glömt något eller tagit något i onödan. Tankarna i mitt huvud är i överflöd just nu. Den premiära packningen ser iallafall ut såhär:

I stora väskan

Keps
Tandborste och tandkräm
Smink

Ja ungefär så ser packningen ut, kommer säkert bli en hel del ändringar innan onsdag haha 😅 funderar på att ta med mig en förlänhningssladd då de flesta hostel inte har så många uttag.

4 dagar kvar till avfärd

Nu måste jag erkänna att resfebern börjar komma.... Endast 4 dagar kvar till avfärd nu. 4 dagar kvar tills jag lämnar Härnösand och beger mig ut på mitt livs äventyr. Det ska bli så för-jävla kul!! Vi startar resan i Thailand 12 dagar för lite rehab, sol, bad, massage och träning. Eftersom vi alla har varit på de flesta öarna i Thailand förut så bestämde vi oss för att boka boende på Koh Samet där ingen av oss har varit förut. Tyvärr så är det lite dyrare på den ön än på de andra.. Vi har bokat boende 5 dagar på ett hotell som heter runa runa..;) resterade 7 dagar får vi se vart vi hamnar. Därefter åker vi vidare till Sydney och bor på Bonders backpackers hostel om jag inte minns fel. Där kommer vi bo i ett 14- bäddsrum... Kommer bli spännande hehe!! Är så sjukt taggad nu!!! Kan inte fatta att det är avgång om 4 dagar...

Sen kom vi till packningen. Så otroligt svårt, vad ska man ha med sig och vad ska man lämna?! Tänkte försöka skriva ihop en liten packlista nu så jag inte står på andra sidan jordklotet om 1 månad och inser att jag har glömt något hemma..

Så haaaaa deeee alla fina!